Boala Lyme la câini este una dintre cele mai frecvente boli transmise de căpușe din lume, dar provoacă simptome doar la 5-10% dintre câinii afectați. Deci unii câini pot avea, dar nu prezintă niciodată simptome.

Câinii pot dezvolta boala Lyme din mușcătura unei căpușe cu picioare negre, care poate transmite bacterii cunoscute sub numele de Borrelia burgdorferi.  Transmiterea bolii Lyme a fost raportată peste tot în lume și din păcate o întâlnim din ce în ce mai des. Cu toate aceste sunt vești bune. Infecția care poate provoca boala Lyme poate fi prevenită.

Iată câteva informații despre cauzele, simptomele, opțiunile de tratament și prevenirea bolii Lyme.

Simptomele bolii Lyme la câini

Iată câteva simptome și complicații comune și mai puțin frecvente ale bolii Lyme la câini.

Cele mai frecvente simptome când infecția duce la boala Lyme la câini, simptomele dominante sunt:

• Șchiopătură recurentă din cauza inflamației articulațiilor
  • Febră
  • Senzație generală de rău

Mulți câini care dezvoltă boala Lyme au șchiopătare periodică, deoarece articulațiile lor sunt inflamate. Uneori, șchiopătura durează doar 3-4 zile, dar reapare câteva zile până la săptămâni mai târziu, fie în același picior, fie în alte picioare. Aceasta este cunoscută sub denumirea de „șchiopătură cu picior în schimbare”. Una sau mai multe articulații pot fi tumefiate, calde și dureroase.

În unele cazuri, boala Lyme poate provoca, de asemenea:

• Depresie
  • Ganglioni limfatici măriți
  • Lipsa poftei de mâncare
  • Mers rigid, cu spatele arcuit
  • Sensibilitatea la atingere
  • Respirație dificilă

Există totuși complicații mai grave, deși mai puțin frecvente, care includ:

• Leziuni ale rinichilor
  • Rareori, boli ale inimii sau ale sistemului nervos (deși acest lucru nu este bine documentat)

Boala Lyme duce uneori la glomerulonefrită – inflamația și disfuncția glomerulilor renali.

În cele din urmă, insuficiența renală se poate instala pe măsură ce câinele începe să prezinte semne precum vărsături, diaree, lipsă de poftă de mâncare, pierdere în greutate, urinare crescută, sete crescută și acumulări anormale de lichid care pot duce la tumefierea membrelor.

Cum se transmite boala Lyme

Boala Lyme este cauzată de o spirochetă (bacterii) din specia Borrelia burgdorferi. Borrelia burgdorferi se transmite prin căpușe de căprioară cu hrănire lentă, cu coajă tare (Ixodes spp.).

Infecția apare de obicei după ce căpușa purtătoare de Borrelia a fost atașată de câine timp de aproximativ 24 – 48 de ore.

Diagnosticarea bolii Lyme la câini

Va trebui să oferi un istoric amănunțit al sănătății câinelui tău pentru a oferi medicului veterinar indicii cu privire la organele afectate.

Diagnosticul clinic al bolii Lyme este de obicei confirmat cu un test de sânge pozitiv pentru Lyme, împreună cu semnele clinice asociate cu boala Lyme.

Este important de reținut că testele pot dura 4-6 săptămâni pentru a deveni pozitive după expunere, motiv pentru care mulți medici veterinari folosesc o combinație de diagnostice pentru a diagnostica boala. Aceste teste sunt următoarele:

• Teste biochimice ale sângelui
  • Numărul complet de celule sanguine
  • Analiza urinei
  • Examen coproparazitologic
  • Raze X și teste specifice pentru diagnosticarea bolii Lyme (de exemplu, serologie)
  • Lichidul din articulațiile afectate poate fi, de asemenea, extras pentru analiză

Artrita cauzata de boala Lyme

Există multe cauze pentru artrită, iar medicul veterinar se va concentra pe diferențierea artritei inițiate de boala Lyme de alte tulburări artritice inflamatorii, cum ar fi traumatismele și bolile degenerative ale articulațiilor.

Bolile mediate imun vor fi de asemenea considerate ca o posibilă cauză a simptomelor. Razele X ale articulațiilor dureroase vor permite medicului veterinar să examineze oasele pentru anomalii.

Tratarea bolii câinelui Lyme

Dacă diagnosticul este boala Lyme, câinele tău va fi tratat ca un pacient ambulatoriu, cu excepția cazului în care starea sa este instabilă (de exemplu, boală renală severă). Doxiciclina este cel mai frecvent antibiotic care este prescris pentru boala Lyme, dar și alte antibiotice sunt eficiente.

Tratamentul durează de obicei cel puțin 4 săptămâni, iar în unele cazuri pot fi necesare perioade mai lungi de tratament. Medicul veterinar poate prescrie și un antiinflamator pentru a diminua durerea articulațiilor.

Din păcate, tratamentul cu antibiotice nu elimină întotdeauna complet infecția de la bacteria Borrelia burgdorferi. Simptomele se pot rezolva, dar apoi revin la o dată ulterioară, iar dezvoltarea bolii renale în viitor este întotdeauna o preocupare.

Administrarea corectă a antibioticelor câinelui reduce probabilitatea unor consecințe cronice. Îmbunătățirea inflamației articulațiilor cauzată de Borrelia trebuie observată după 3-5 zile de tratament cu antibiotice. Dacă nu există nicio îmbunătățire în 3-5 zile, medicul veterinar va dori să-ți reevalueze câinele.

Prevenirea bolii Lyme la câini

Dacă este posibil, ține-ți câinele departe de mediile infestate de căpușe în care boala Lyme este frecventă.

Verifică zilnic blana și pielea câinelui pentru a te asigura că găsești căpușe care se ascund pe blănosul tău și îndepărtează-le cu grijă. Cea mai eficientă modalitate de a preveni boala Lyme și de a proteja câinele de alte boli transmise de căpușe este să folosești produse pentru prevenirea căpușelor.

Medicul veterinar poate prescrie o varietate de opțiuni pentru căpușe, inclusiv zgărzi, soluții topice, tablete și produse de mestecat care ucid și resping căpușele. Aceste produse trebuie utilizate sub supravegherea unui medic veterinar și conform instrucțiunilor de pe etichetă.

Dacă locuiești într-o zonă în care căpușele sunt prezente în număr mare, trebuie să știi că sunt disponibile vaccinuri împotriva bolii Lyme. Cu toate acestea, nu toți câinii sunt un bun candidat pentru vaccin. Discută cu medicul veterinar pentru a vedea dacă vaccinul Lyme este potrivit pentru câinele tău.

Sursă foto: freepik.com

Află mai multe despre:

5 simptome ale bolii Lyme la câini

6 fapte înfricoșătoare despre boala Lyme la câini

5 motive pentru care ar trebui să iei boala Lyme în serios

Boala Lyme: efectele tragice asupra animalelor noastre de companie și asupra noastră

6 boli transmise de căpușe la câini