Adesea, cel mai important aspect în a-ți ajuta pisica este să reușești să detectezi din timp o problemă de sănătate. Cu cât este depistată mai repede, cu atât tratamentul este unul mai ușor, iar prognosticul este unul favorabil. După cum știm cu toții, pisicile sunt maestre în a-și masca durerea, semnele de boală și alte probleme.

Acest lucru este valabil și în cazul modificărilor frecvenței urinării. Urinarea crescută la pisici se poate întâmpla la orice vârstă și din mai multe motive. Cu toate acestea, dacă pisica ta urinează mai mult decât de obicei, poate fi un simptom al mai multor boli sau afecțiuni grave.

Ce este poliuria?

Acest termen medical se referă la o creștere a volumului de urină. În medie, pisicile pot produce aproximativ 12 mililitri de urină per kilogram greutate corporală la fiecare 24 de ore. Ca atare, dacă ai o pisică de 4,5 kilograme, te poți aștepta să producă aproximativ 120 ml de urină la fiecare 24 de ore. Atunci când este prezentă poliuria, pisica ta va elimina cu cel puțin 10% mai multă urină decât de obicei.

Acest lucru este cel mai adesea legat de incapacitatea organismului pisicii de a reabsorbi apa și electroliții din rinichi, permițând substanțelor să treacă prin urină.

Ce poate determina apariția poliuriei la pisici?

Din păcate există o multitudine de factori care stau la baza apariției poliuriei la pisici. Mai jos voi enumera și povesti pe scurt câte ceva despre fiecare factor în parte:

• Iritația sau inflamația vezicii urinare. Iritația sau inflamația vezicii urinare poate produce o frecvență crescută a urinării la pisici, chiar dacă vezica urinară nu este încă plină. În mod normal, urinarea are loc atunci când receptorii de întindere găsiți în vezică sunt stimulați din cauza distensiei vezicii urinare, deoarece se umple cu urină. Dacă există cistită iritația stimulează fibrele musculare ale vezicii să înceapă să se contracte; prin urmare, vezica urinară își golește conținutul de urină, chiar dacă nu este încă plină.
  • Infecții ale tractului urinar. Prezența unui antigen sau a microorganismelor în tractul urinar – ureterele, vezica urinară și uretra – poate duce la modificări inflamatorii. Acest lucru duce la stimularea fibrelor musculare ale acestor structuri ale sistemului urinar pentru a se contracta forțat și a expulza urina. Desigur, și alte manifestări clinice trebuie să fie prezente pentru a stabili cauza urinării excesive a pisicii ca urmare a unei infecție a tractului urinar.
  • Pietre la vezica urinara. Se știe că pisicile nu sunt fane înrăite în ceea ce constă consumul de apă. În cazul în care îți hrănești pisica exclusiv cu mâncare uscată și nu o înveți de mică să consume apoi apă, șansele de formare a pietrelor la nivelul vezicii urinare cresc semnificativ. Problema cu prezența pietrelor la nivelul vezicii urinare este că acestea se acumulează la sau în apropierea joncțiunii uretrei, lucru care duce la inflamarea zonei. În timp ce pietrele ar trebui să blocheze urina, ceea ce duce la o frecvență scăzută a urinării, iritația cauzată de pietrele vezicii urinare este cea care face ca vezica să se contracte cu o forță mai mare doar pentru a împinge urina prin deschiderea foarte îngustă.
  • Diabet. Unul dintre cele trei semne cardinale ale diabetului este poliuria, celelalte două fiind polifagia (foame crescută) și polidipsie (sete crescută). În diabet, pisica are exces de glucoză în sânge. În încercarea de a restabili echilibrul, organismul va încerca să scape de excesul de glucoză fără să îl absoarbă în urină. Glucoza este astfel eliminată împreună cu ceilalți metaboliți în urină. Din păcate, glucoza are o afinitate foarte puternică pentru apă. Deci, atunci când glucoza este eliminată prin urină, apa este eliminată o dată cu ea. Aceasta este ceea ce cauzează poliuria la pisicile cu diabet.
  • Hipertiroidismul. Glanda tiroidă este responsabilă pentru o serie de procese metabolice. Când există prea mulți hormoni tiroidieni prezenți în sânge, există o creștere a activităților sistemului nervos simpatic, lucru des întâlnit în hipertiroidism. Ceea ce înseamnă că tot ceea ce face sistemul nervos simpatic este crescut de multe ori. Deoarece una dintre funcțiile sistemului nervos simpatic este creșterea urinării, o creștere a acțiunii sistemului nervos simpatic poate duce la poliurie.
  • Leziuni renale. Orice deteriorare a rinichilor pisicii poate duce, de asemenea, la o creștere a volumului de urină. Rolul principal al rinichilor este de a produce urină prin filtrarea sângelui care trece prin glomerul său și reabsorbția continuă a apei și electroliților de care are nevoie organismul pisicii și a secretării celor care nu mai sunt necesari. Din păcate, dacă tubulii renali sunt deteriorați, există tendința ca apa să nu mai fie reabsorbită din urină. Acest lucru crește volumul de urină eliminat de pisică la fiecare urinare. Un exemplu de afectare a rinichilor care este comună la pisici este nefrita limfoplasmocitară și nefrita interstițială cronică.

Pisicile în vârstă și poliuria

Urinarea crescută la pisici poate fi, de asemenea, un semn al bătrâneții. Pe măsură ce pisicile îmbătrânesc, devine mai greu pentru ele să îți mențină controlul vezicii urinare. Pe măsură ce pisicile noastre îmbătrânesc, au tendința de a urina mai des și nu ajung întotdeauna la litieră. Incontinența urinară sau slăbirea vezicii urinare sunt legate de vârstă. Contractura vezicii urinare slăbește odată cu vârsta, ceea ce duce la urinare mai frecventă. În esență, pisica ta va urina de îndată ce presiunea se acumulează în vezică – și de multe ori, asta poate însemna să urinezi în afara litierei.

Adesea poliuria rezultă din boli care sunt comune pisicilor în vârstă, cum ar fi insuficiența renală, hipertiroidismul sau diabetul. Urinarea crescută este adesea un semn precoce al diabetului la pisicile mai în vârstă sau supraponderale. Dacă ai motive de îngrijorare privind volumul de urină pe care îl elimină pisica ta în vârstă, consultă medicul veterinar. Pisica ta ar putea suferi de o infecție a tractului urinar sau a vezicii urinare sau o boală de rinichi.

Cum se poate trata poliuria?

Există o varietate de opțiuni de tratament, în funcție de cauza care a dus la apariția poliuriei. Scopul terapiei constă în gestionarea cauzei.

Dacă cauza principală este prezența unei infecții a tractului urinar, atunci medicul veterinar poate prescrie un tratament pe bază de antibiotic. În unele cazuri, pisicile pot primi și medicamente analgezice sau antiinflamatorii.

În cazul în care sunt prezente pietre în vezica urinară, atunci singurul tratament este reprezentat de o intervenție chirurgicală pentru eliminare tuturor pietrelor prezente. Odată eliminate, medicul veterinar va recomanda o dietă specială pentru pisica ta, astfel încât aceasta să nu dezvolte din nou pietre la vezică.

Dacă problema principală este reprezentată de diabet, atunci tratamentul poate fi destul de complicat, deoarece gestionarea diabetului implică de obicei o serie de abordări care pot include medicamente, modificări ale dietei și creșterea activității fizice. Ideea este de a reduce nivelurile de glucoză circulantă prin scăderea aportului de calorii și creșterea utilizării glucozei de către celulele pisicii.

Dacă motivul poliuriei este din cauza hipertiroidismului, este posibil ca pisica ta să aibă nevoie de administrarea de preparate antitiroidiene care vor ajuta la prevenirea sintezei hormonilor tiroidieni. Din păcate, aceste medicamente pot avea, de asemenea, o varietate de efecte secundare care pot submina sănătatea și bunăstarea pisicii tale. În majoritatea cazurilor, totuși, terapia cu iod radioactiv poate fi necesară pentru a ajuta la restricționarea sau chiar distrugerea țesuturilor glandei tiroide. Totuși, în cazul în care acest tratament nu are rezultate benefice, atunci va trebui eliminată chirurgical glanda tiroidă.

Pentru pisicile a căror urinare excesivă este cauzată de deteriorarea celulelor renale, tratamentul va fi destul de variat în funcție de cauza exactă a leziunii. Dacă este cauzată de o infecție, atunci antibioticele adecvate ar trebui să își facă treaba. Dacă problema se datorează fie nivelului scăzut de potasiu, fie nivelului ridicat de calciu în sânge, atunci creșterea potasiului sau scăderea calciului va ajuta la echilibrarea lucrurilor. Dacă daunele se datorează unei tulburări autoimune, atunci poate fi necesară calmarea sistemului imunitar. Dacă deteriorarea celulelor renale a fost cauzată de anumite medicamente, atunci eliminarea acelor medicamente poate ajuta la rezolvarea problemei.

Așadar poliuria este o problemă care nu trebuie trecută cu vederea. Cu cât acționezi mai repede și mergi cu pisica la medicul veterinar, cu atât șansele de reușită ale tratamentului sunt mai bune.

Poți citi și următoarele articole cu privire la:

Cea mai bună mâncare pentru pisici cu probleme renale

Cea mai bună hrană pentru sănătatea tractului urinar a pisicilor