Informații generale

Ficatul este un organ foarte important cu multe funcții diferite, printre care ajută la digerarea alimentelor, stochează vitamine/minerale și, foarte important, elimină toxinele din organism. Bolile hepatice și leziunile hepatice pot provoca o gamă largă de simptome, de la ușoare la grave și, din păcate, în cazurile severe (și cazurile rămase netratate), pot duce uneori la insuficiență hepatică completă. Problemele hepatice sunt cele mai frecvente la câinii mai în vârstă, dar anumite afecțiuni pot afecta și puii.

Cauzele insuficienței hepatice

Există multe lucruri care pot cauza probleme hepatice la câini. Unele încep în ficat (cum ar fi tumorile hepatice și șunturile portosistemice), iar altele sunt boli care afectează și alte părți ale corpului (de exemplu, o infecție a sângelui care provoacă multe probleme, inclusiv afectarea ficatului). Problemele hepatice la câini pot fi cauzate de:

• Hepatită. Există multe lucruri diferite care pot provoca hepatită, inclusiv boli infecțioase (leptospiroză și hepatită infecțioasă canină), probleme ale sistemului imunitar și alte boli, cum ar fi pancreatita și boala inflamatorie intestinală. Unele tipuri de hepatită provoacă simptome ușoare în timp, în timp ce altele provoacă simptome severe foarte brusc.
  • Cancerul hepatic este cel mai frecvent la câinii peste 10 ani – poate fi primar (începe în ficat) sau secundar (din altă parte a corpului).
  • Anumite toxine și otrăvuri precum xylitolul, algele verzi albastre, hrana mucegăită, ciupercile toxice și alte plante toxice pot dăuna ficatului câinilor.
  • Anumite medicamente. Unele medicamente (cum ar fi doze mari de paracetamol, anumite antibiotice și medicamente antiepileptice) pot provoca leziuni hepatice.
  • Septicemia este o infecție severă a sângelui care poate afecta ficatul și, în cazuri grave, poate duce la insuficiență hepatică.
  • Afecțiuni hepatice congenitale. Acestea sunt probleme hepatice cu care se pot naște câinii, de exemplu un șunt portosistemic. Problemele congenitale cauzează adesea simptome foarte devreme în viață, dar unii câini pot prezenta simptome mult mai târziu.

Simptomele insuficienței hepatice

Semne precoce ale bolii hepatice:

• Letargie
  • Pierdere în greutate
  • Câinele mănâncă mai puțin decât de obicei
  • Bea mai puțină sau mai multă apă
  • Vărsături
  • Diaree

Boala hepatică mai gravă cauzează adesea:

• Icter (gingii palide sau galbene, piele sau ochi)
  • Convulsii
  • Febră
  • Mici puncte roșii/vânătăi pe gingii sau piele (din cauza problemelor de coagulare)
  • Vărsături cu sânge
  • Diaree
  • Abdomen umflat și dureros la palpare
  • Instabilitate

Când să apelezi la medicul veterinar

Contactează medicul veterinar dacă câinele tău are simptome de insuficiență hepatică. În cazul în care prezintă semne de boală, acordă-i primul ajutor și contactează medicul veterinar cât mai curând posibil pentru o programare de urgență.

Diagnosticul și tratamentul în insuficiența hepatică

Tratamentul de care are nevoie câinele tău va depinde de ceea ce îi cauzează problema. Veterinarul îți poate sugera unele dintre următoarele investigații pentru a afla care este problema:

• Teste de sânge
  • Teste de urină
  • Ecografie abdominală
  • Raze X
  • Prelevarea de probe pentru biopsie

insuficienta-hepatica-la-caini

Administrarea de fluide și electroliți, împreună cu substanțele coloidale și oxigenoterapie, sunt aspecte cheie privind tratamentul.

Veterinarul poate recomanda ca blănosul tău să înceapă o cură cu un supliment conceput pentru a-i proteja și repara ficatul. Cele mai comune suplimente hepatice includ S-adenosilmetionină și silimarină. Unii câini au nevoie de suplimente doar pentru o perioadă scurtă de timp, în timp ce se recuperează după o problemă acută a ficatului, dar câinii care suferă de probleme hepatice cronice vor lua astfel de suplimente pentru tot restul vieții.

Sunt disponibile alimente speciale pentru ficat care sunt ușor de digerat și conțin vitamine și minerale suplimentare pentru a ajuta la protejarea și vindecarea ficatului. Acestea sunt cel mai frecvent utilizate pentru câinii cu probleme hepatice cronice, dar pot fi utilizate și pe termen scurt. Discută întotdeauna cu medicul veterinar înainte de a începe o astfel de dietă, mai ales dacă blănosul tău este foarte tânăr sau are alte afecțiuni.

Prevenirea insuficienței hepatice

Vaccinare. Unele cauze ale insuficienței hepatice (de exemplu leptospiroza și hepatita infecțioasă), pot fi prevenite prin vaccinare. Este important să îți vaccinezi câinele de la început pentru a preveni apariția unei astfel de probleme de sănătate.

Toxine și otrăvuri. Este important să îți protejezi cât mai mult posibil câinele de orice toxine și otrăvuri care pot provoca leziuni hepatice. Pentru mai multe informații, citește articolul ”Ce să faci dacă câinele tău a mâncat accidental otravă”.

Citește mai multe despre:

Primul ajutor în cazul otrăvirii la câine

Primul ajutor în caz de convulsii

Primul ajutor în caz de colaps

Sursă foto pixabay.com